joi, 26 februarie 2015

Klaus Iohannis - De la Chisinau la Berlin (insemnari pe Facebook)

Împreună cu doamna cancelar Angela Merkel am trecut în revistă evoluția relațiilor româno-germane din punct de vedere economic, cultural și politic. Pentru noi, Germania nu este numai unul dintre principalii parteneri economici ai României, ci şi unul dintre cei mai importanţi parteneri de dialog în interiorul Uniunii Europene şi în lume. I-am spus doamnei Merkel că ne bazăm pe sprijinul Germaniei în dorința noastră de aderare la spațiul Schengen, am apreciat prezenţa în România a unor investitori importanţi şi am afirmat deschiderea şi interesul nostru pentru atragerea unui număr și mai mare de companii germane, care să creeze noi locuri de muncă.
„Împreună cu doamna cancelar Angela Merkel am trecut în revistă evoluția relațiilor româno-germane din punct de vedere economic, cultural și politic. Pentru noi, Germania nu este numai unul dintre principalii parteneri economici ai României, ci şi unul dintre cei mai importanţi parteneri de dialog în interiorul Uniunii Europene şi în lume. I-am spus doamnei Merkel că ne bazăm pe sprijinul Germaniei în dorința noastră de aderare la spațiul Schengen, am apreciat prezenţa în România a unor investitori importanţi şi am afirmat deschiderea şi interesul nostru pentru atragerea unui număr și mai mare de companii germane, care să creeze noi locuri de muncă.”


Sunt bucuros și onorat că am discutat, la Berlin, cu președintele federal al Germaniei, Joachim Gauck, despre colaborarea strânsă dintre țările noastre, dar și despre moștenirea comunismului pe care președintele Germaniei îl cunoaște ca nimeni altul din arhivele fostei poliții politice germane, STASI. Acest om, care a vizitat România încă de la începutul anilor 90, este un simbol al credinței neștirbite în dreptul cetățenilor de a afla adevărul, oricât de dureroasă ar fi acceptarea trecutului. Experiența lui Joachim Gauck este neprețuită pentru proiectul meu de înființare în România a unui muzeu al Comunismului.

Tineri precum cei pe care i-am întâlnit la Universitatea din Chișinău vor conduce, peste ani, Republica Moldova în marea familie europeană, cu sprijinul României. Ei au o șansă unică în Europa: comuniunea de limbă, istorie, civilizație și cultură dintre România, țară membră UE, și Republica Moldova. Limba noastră comună este mult mai veche decât istoria Uniunii Europene. Între noi există un amestec de identitate și solidaritate greu de definit, dar ușor de simțit. De la Timișoara la Orhei se aude aceeași limbă, iar trecutul nostru încape deseori între coperțile aceluiași manual de istorie. Viitorul nostru nu poate fi decât unul comun, în cadrul Uniunii Europene.

Mă aflu la Chișinău, la invitația președintelui Timofti, într-o vizită pe care am așteptat-o cu foarte mult interes, mai ales după ce a fost format un guvern și desemnat un premier. În România şi în rândul partenerilor noştri europeni există aşteptări şi speranţe mari privind Republica Moldova, în consens cu votul pro-european exprimat la alegerile de pe 30 noiembrie. Îi asigur pe toți cetățenii moldoveni, dar și pe toți cetățenii români care urmăresc cu atenție acest subiect, că România va face tot ce îi stă în putință pentru a sprijini Republica Moldova pe drumul său european și democratic.